Stories

Udostępnij

STORY: Harmonia dźwięków Renault. Odsłona 1: dźwięki w kabinie

Kierunkowskazy, ostrzeżenie o niezapiętych pasach bezpieczeństwa czy brzęczyk czujników cofania – te i inne dźwięki towarzyszą w trasie każdemu kierowcy. Stanowią nieodłączną część jego dnia codziennego. I choć mogą wydawać się bez znaczenia, w rzeczywistości są bardzo starannie dopracowywane. William Rodriguez, Experience Manager w dyrekcji designu Renault, wyjaśnia, jakie są wyzwania i jak wygląda proces twórczy przy opracowywaniu dźwięków we wnętrzach obecnych i przyszłych modeli Renault.

Dlaczego wkładamy pracę w dźwięki, które słyszy się w samochodach? O jakich dźwiękach mówimy? I jak one powstają? To nie są pytania, które zadajemy sobie codziennie. Tymczasem są kluczowe dla całokształtu doznań z jazdy. W Dyrekcji Designu Renault przywiązujemy do nich najwyższą wagę. Po pierwsze, z uwagi na konieczność zrozumienia przez kierowcę kryjących się za tymi dźwiękami komunikatów. Po drugie, ze względu na samą markę, która może wykorzystać elementy dźwiękowe do wzmocnienia swojej tożsamości.


Samochód jest instrumentem, który należy dostroić. Generuje szereg abstrakcyjnych dźwięków, które muszą być prawidłowo zrozumiane. My nie tworzymy muzyki, lecz wysyłamy komunikaty z dbałością o ich stronę estetyczną, starając się przy tym zachować i wzmocnić tożsamość marki.

William Rodriguez, Experience Manager w dyrekcji designu Renault


Znaczenie dźwięków


Prace nad projektowaniem dźwięku wewnątrz kabiny obejmują trzy główne rodziny dźwięków. Dźwięki wynikające z przepisów, informacyjne lub ostrzegawcze, takie jak włączenie kierunkowskazów czy sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa. Dźwięki systemów wspomagania prowadzenia, takie jak brzęczyk czujników cofania czy ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. I wreszcie tzw. dźwięki „multimedialne”, związane z różnymi działaniami wykonywanymi na ekranie centralnym.


Istnieje kilka powodów, dla których ważne jest opracowanie właściwej strategii projektowania dźwięku. Po pierwsze, aby zaoferować użytkownikom unikatowe doznania z jazdy poprzez znalezienie idealnej równowagi między dźwiękiem a innymi bodźcami, wzrokowymi lub dotykowymi. Dźwięki muszą być przyjemne dla użytkownika, jednocześnie wysyłając prawidłowe komunikaty: informujące, potwierdzające, ostrzegawcze lub alarmowe. Instynktownie odczytywane, pozwalają kierowcy zachować się adekwatnie do sytuacji.


Po drugie, aby stworzyć niepowtarzalny świat dźwięków marki Renault. Wszystkie sygnały dźwiękowe, które wypełniają kabinę samochodu, generowane automatycznie lub przy wykorzystaniu centralnego ekranu dotykowego wzmacniają tożsamość marki, podobnie jak charakterystyczny układ świateł czy hasło reklamowe. Ma to na celu wywołanie emocji poprzez dostarczanie harmonijnych, pozytywnych i przyjemnych doznań z jazdy.


Zwróciliśmy szczególną uwagę na tożsamościowy charakter dźwięków, aby stworzyć unikatową dźwiękową wizytówkę marki Renault. Jeśli chodzi o kierunek artystyczny, pragnęliśmy, aby dźwięki Renault były spójne z tożsamością marki – oczywiście znaczące, ale także życzliwe i pozytywne – wyjaśnia William Rodriguez.


Dźwięki przyszłości


Dział zajmujący się analizą doświadczeń użytkowników w dyrekcji designu Renault pracuje obecnie nad zupełnie nową generacją dźwięków wewnątrz kabiny, dźwięków w modelach seryjnych, które pojawią się na rynku w nadchodzących latach, poczynając od Mégane E-TECH Electric. Podobnie jak w klasycznym procesie wzornictwa przemysłowego, prace nad projektowaniem dźwięku odbywają się na zasadzie opracowywanych dla każdego dźwięku „scenek dźwiękowych", zgodnie z ogólnie przyjętym kierunkiem artystycznym i rodzajem przekazu.


Wykorzystuje się w nich audiotekę, która zawiera uprzednio nagrane efekty dźwiękowe. Bardzo szybko głównym źródłem inspiracji do komponowania miłych i przyjemnych dla ucha dźwięków stała się dla nas przyroda: Pracowaliśmy korzystając z palety dźwięków inspirowanych naturą, takich jak m.in. odgłosy pocieranych o siebie kawałków drewna, perkusja, sypiące się ziarna czy krople wody.


Następnie materiały dźwiękowe są stylizowane i miksowane za pomocą programów do obróbki dźwięku oraz testowane na docelowych użytkownikach, którzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

I tak poszczególne dźwięki są oceniane na przykład jako zbyt „mroczne”, zbyt „ostre”, zbyt „plastyczne” czy zbyt „melodyjne”.

W oparciu o opinie użytkowników dźwięki są przerabiane, rzeźbione, przycinane, dostosowywane… zapewniając jednak zgodność z wcześniej ustaloną, opartą na życzliwości strategią i wstępną specyfikacją. Wszystko to w ścisłej współpracy z innymi działami, takimi jak dział produktu, dział inżynierii i dział marketingu.


Całkowita metamorfoza dźwiękowego designu przyszłych modeli Renault jest bliska ukończenia. Efekt tej transformacji będzie można usłyszeć w nowych modelach marki już w przyszłym roku.

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies