Stories

Udostępnij

Nowy Megane E-Tech elektryczny: prawdziwa skarbnica innowacyjnych rozwiązań – Odcinek 4: Dwa patenty na jeszcze wydajniejszy silnik elektryczny

Od blisko 125 lat Renault nieustannie tworzy innowacyjne rozwiązania. Są stosowane do dziś, korzystamy z nich każdego dnia i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Skrzynia biegów z bezpośrednim przełożeniem (1899), automatyczny rozrusznik zamiast korby (1909), pomysł „piątych drzwi” czyli klapy bagażnika (1961), pilot zamykania drzwi na podczerwień (1983), system bezkluczykowego dostępu hands-free (2000) itd. Wszystkie te innowacje są autorstwa Renault! W Nowym Megane E-Tech elektrycznym – pierwszym modelu z „Nowej fali” – również nie brak innowacyjnych rozwiązań Renault. W trakcie prac projektowych nad modelem i jego platformą złożonych zostało ponad 300 wniosków patentowych! Spośród tych innowacji wybraliśmy siedem, które prezentujemy przez całe lato. W czwartym artykule Fabrice Bernardin, kierownik zespołu ds. e-technologii w dziale inżynierii Renault, prezentuje parametry pracy silnika Megane E-Tech elektrycznego.


*** Parametry, które udało się uzyskać dzięki innowacyjnemu systemowi chłodzenia silnika olejem, objętemu dwoma wnioskami patentowymi.


Układ napędowy montowany w Nowym Megane E-Tech elektrycznym został opracowany w całości przez Alians. Układ, produkowany w Japonii dla Nissana i we Francji dla Renault (w zakładzie w Cléon), charakteryzuje się optymalną wydajnością przy zapewnieniu charakterystycznej dla elektrycznego napędu przyjemności jazdy, w szczególności dzięki natychmiastowym, dynamicznym i płynnym przyspieszeniom.


Aby zapewnić silnikowi elektrycznemu wysoką wydajność, należy go wyposażyć w bardzo skuteczny układ chłodzenia. W tym celu opracowaliśmy wraz z kolegami z Japonii i z zakładu w Cléon dwa innowacyjne rozwiązania objęte wnioskami patentowymi. Pierwsze z nich dotyczy olejowego układu chłodzenia silnika synchronicznego z uzwojonym wirnikiem. Polega na rozmieszczeniu w strategicznych punktach silnika dysz zraszających, które jednocześnie chłodzą uzwojenia stojana i wirnika. Drugie rozwiązanie wykorzystuje dynamikę wirnika dzięki układowi gwiaździstych pierścieni zwiększających skuteczność chłodzenia silnika poprzez rozpryskiwanie oleju w kierunku wiązek uzwojenia stojana.

Fabrice Bernardin, kierownik zespołu ds. e-technologii w dyrekcji ds. inżynierii Renault


Zalety wprowadzonych innowacyjnych rozwiązań


Nowy system chłodzenia olejem silnika synchronicznego z uzwojonym wirnikiem montowany w Nowym Megane E-Tech elektrycznym posiada kilka zalet:

• zwiększona sprawność dzięki rozmieszczeniu w strategicznych punktach 4 dysz zraszających uzwojenie w odpowiednio dobranych miejscach i równoczesnemu chłodzeniu wirnika (części obrotowej) i stojana (części nieruchomej) silnika elektrycznego;

• bardziej zwarta budowa silnika, którego masa została zmniejszona o 33% w porównaniu do silników elektrycznych poprzedniej generacji, i mniejsze zużycie energii dzięki zmniejszonej masie;

• przyjemność prowadzenia: bardziej dynamiczne i płynne ruszanie z miejsca i przyspieszenie w każdej sytuacji, dostępna pełna moc silnika przy długotrwałym obciążeniu, nawet przy dużej prędkości podczas jazdy autostradą.


Nowy sposób chłodzenia silnika


Wyposażony w nowy system chłodzenia olejem silnik Megane E-Tech elektrycznego jest utrzymywany w optymalnej temperaturze dzięki połączeniu prostych i skutecznych rozwiązań technicznych: zraszania olejem dokładnie określonych stref silnika oraz zoptymalizowanego obiegu oleju.


Te innowacyjne rozwiązania, chronione patentami, umożliwiły zaprojektowanie silnika elektrycznego o bardziej kompaktowej budowie, ultra wydajnego i gwarantującego dużą przyjemność prowadzenia.


> Obejrzyj czwarty odcinek naszej letniej serii wideo



Galeria

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies