Komunikat Prasowy

Udostępnij

Grupa Renault kontynuuje silny wzrost: podwojenie rentowności, rekordowy free cash flow, powrót do wypłaty dywidendy i dalsza poprawa wyników w 2023 roku

● Przekroczone prognozy finansowe na 2022 rok (skorygowane w górę w lipcu 2022) • Znacząca poprawa rentowności: marża operacyjna na poziomie 5,6% wobec przewidywanej powyżej 5%, wzrost o 1,4 mld euro w porównaniu z 2021 r.(1) (+2,8 punktu) • Rekordowa marża operacyjna w sektorze samochodowym • Rekordowy free cash flow: 2,1 mld euro wobec prognozy finansowej powyżej 1,5 mld euro (1,2 mld euro w porównaniu z 2021 rokiem(1)) • Wzmocnienie kondycji finansowej: powrót do dodatniej pozycji finansowej netto. Na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosła ona +549 mln euro (+1,6 mld euro w porównaniu z 2021 rokiem(1)) ● Portfel zamówień na rekordowym poziomie i sukces nowych modeli ● Prognozy finansowe na rok 2023: • Marża operacyjna Grupy wyższa lub równa 6% • Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym wyższy lub równy 2 mld euro ● Propozycja wypłaty dywidendy w wysokości 0,25 euro poddana pod głosowanie na tegorocznym Walnym Zgromadzeniu w dniu 11 maja 2023 r.

Rok 2022 spełnił z nawiązką pokładane w nim nadzieje: z wynikami przewyższającymi początkowe cele i oczekiwania rynku, kończymy etap „Odrodzenia" trzy lata przed zakładanym terminem. Wyniki te odzwierciedlają energię i zaangażowanie pracowników Grupy Renault, nawet w sytuacji, gdy musieliśmy stawić czoła silnym przeciwnościom wynikającym z zakończenia działalności w Rosji, kryzysu półprzewodników i inflacji. Podstawowe dla kondycji Grupy elementy zostały gruntownie uzdrowione i nie wrócimy już do przeszłości. Dowodem na to są prognozy finansowe na rok 2023 oraz powrót do wypłaty dywidendy. Ponadto z powodzeniem realizujemy nasz cel, jakim jest od 2010 roku zmniejszanie globalnego śladu węglowego o 25%.

Chciałbym podziękować pracownikom za te dobre wyniki. Wierzymy w przyszłość Grupy. Świadczy o tym wyjątkowy udział pracowników w planie akcjonariatu pracowniczego, który napawa mnie szczególną dumą.

„Odnowa” – drugi etap planu, skoncentrowany na produktach, jest już mocno zaawansowany i dzięki niemu Grupa dysponować będzie najlepszą gamą pojazdów od 30 lat. Tę falę sukcesów zapoczątkowały modele: Renault Megane E-Tech electric, Renault Austral i Dacia Jogger.

Postęp w osiąganiu pierwszych strategicznych i finansowych kamieni milowych Renaulution pozwala nam już teraz zacząć najbardziej ekscytujący rozdział naszego planu, jakim jest „Rewolucja”.

Wreszcie, jak zapowiedzieliśmy 6 lutego br. z naszymi partnerami – Nissanem i Mitsubishi, jeszcze w tym roku położymy nowe fundamenty pod nasz Alians dzięki projektom operacyjnym, generującym wartość dla wszystkich interesariuszy.

Go 2023! – powiedział Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.


Wyniki za rok 20221: przekroczone prognozy finansowe na 2022 rok (skorygowane w górę w lipcu 2022)

• Obroty grupy osiągnęły poziom 46,4 mld euro, czyli o 11,4% więcej w stosunku do 2021 roku,

• Marża operacyjna Grupy wyniosła 2,6 mld euro, co stanowi 5,6% przychodów: o 1,4 mld euro więcej w porównaniu z 2021 rokiem (+2,8 punktu). W drugim półroczu 2022 wyniosła 6,4% (+2,9 punktu w porównaniu z drugim półroczem 2021 roku),

• Marża operacyjna w sektorze samochodowym wyniosła 1,4 mld euro, co stanowi 3,3% przychodów: o 1,4 mld euro więcej w porównaniu z 2021 rokiem (+3,3 punktu). W drugim półroczu 2022 wyniosła 4,2% (+3,5 punktu w porównaniu z drugim półroczem 2021 roku),

• Rekordowa marża operacyjna w sektorze samochodowym w przeliczeniu na samochód,

• Zysk netto na działalności kontynuowanej wyniósł 1,6 mld euro, co oznacza wzrost o 1,1 mld euro w stosunku do 2021 roku,

• Strata netto na działalności zakończonej wyniosła 2,3 mld euro po korekcie pozycji niepieniężnych odpowiadających sprzedaży wartości skonsolidowanych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz goodwill Grupy w Rosji w związku z zakończeniem działalności przemysłowej w Rosji, ogłoszonym16 maja 2022 r. ,

• Rekordowy free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym wyniósł 2,1 mld euro (w tym 800 mln euro z tytułu dywidendy z Mobilize Financial Services) i jest o

1,2 miliarda euro wyższy w porównaniu z 2021 rokiem,

• Powrót do dodatniej pozycji finansowej netto w sektorze samochodowym:549 miliarda euro (o 1,6 mld euro więcej w porównaniu z 2021 rokiem) na dzień 31 grudnia 2022 r. w porównaniu do - 1,1 mld euro na dzień 31 grudnia 2021 r.,

• Poprawa progu rentowności o 50% w porównaniu z 2019 r. ,

• Osiągnięcie celu 25% redukcji globalnego śladu węglowego2 w latach 2010–2022.


Portfel zamówień na rekordowym poziomie i sukces nowych modeli

• Portfel zamówień Grupy w Europie osiągnął rekordowy poziom i odpowiada 3,5 miesiąca sprzedaży na koniec roku,

• Miks sprzedaży do klientów indywidualnych w 5 głównych krajach europejskich (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy i Wielka Brytania): 67% (+9 punktów w porównaniu z 2021 r, +15 punktów w porównaniu z 2019 r.),

• Wyniki sprzedaży gamy E-Tech3 stale rosną i stanowią 39% sprzedanych samochodów osobowych marki Renault w Europie (w porównaniu z +9% w 2021 r.). Renault jest trzecią marką na rynku samochodów elektrycznych i drugą na rynku samochodów hybrydowych (HEV) w Europie,

• Sukcesy modeli:

- W 2022 roku sprzedano ponad 86 000 sztuk Renault Arkana w ponad 50 krajach. W Europie 65% sprzedaży przypada na wersję E-Tech, 74% na wersję najwyższą w gamie i 56% na kanał klientów indywidualnych

- Wprowadzone na rynek pod koniec drugiego kwartału 2022 roku Renault Megane E-Tech electric sprzedało się w ciągu roku w liczbie ponad 33 000 sztuk. Jest najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym we Francji w drugiej połowie 2022 roku. Do chwili obecnej zebrano ponad 49 000 zamówień na Renault Megane E-Tech electric od momentu wprowadzenia modelu na rynek, w tym 70% na wyższe wersje i 80% na najmocniejsze silniki w gamie.

- Dacia Sandero pozostaje od 2017 r. najlepiej sprzedającym się modelem na rynku klientów indywidualnych w Europie, a jego sprzedaż wyniosła 229 500 sztuk.

-Sprzedaż wprowadzonej na rynek w połowie 2021 r. w 100% elektrycznej Dacii Spring wzrosła o 75% w stosunku do roku 2021 i wyniosła 48 900 sztuk. Dacia Spring jest modelem numer 3 na rynku samochodów elektrycznych dla klientów indywidualnych w Europie.

- Sprzedaż Dacii Jogger wyniosła prawie 57 000 sztuk. Model zajmuje drugie miejsce w segmencie C (poza SUV) dla klientów indywidualnych w Europie.

- Alpine notuje rekordową sprzedaż – wzrost o 33% w stosunku do roku 2021 r.

• Wpływ miksu produktowego na przychody sektora samochodowego wyniósł +2,8 punktu w porównaniu z 2021 r. dzięki nowym modelom (Renault Arkana, Dacia Jogger i Renault Megane E-Tech electric),

• Wpływ efektu cenowego na przychody sektora samochodowego wzrósł w 2022 r. o +9,7 punktu dzięki polityce handlowej Renaulution (+12,1 pkt w II półroczu 2022, a wcześniej +7,4 pkt w I półroczu 2022).


Prognozy finansowe na rok 2023:

Pomimo nadal trudnej sytuacji ogólnej Grupa dąży do poprawy wyników w 2023 roku i zakłada osiągnięcie:

• marży operacyjnej wyższej lub równej 6%

• free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym wyższego lub równego 2 mld euro.


Boulogne-Billancourt, 16 lutego 2023 r.


Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Renault i sprawozdanie Renault S.A. na dzień 31 grudnia 2022 zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 15 lutego 2023 roku, której przewodniczył Jean-Dominique Senard.


Przypomnienie wpływu zakończenia działalności w sektorze motoryzacyjnym w Rosji na sprawozdanie finansowe:


W maju 2022 roku Rada Administrująca Grupy Renault zatwierdziła jednogłośnie podpisanie umowy o zbyciu 100% udziałów w spółce Renault Russia należących do Grupy na rzecz miasta Moskwa oraz 67,69% udziałów w AwtoWAZ na rzecz NAMI (Centralny Instytut Badawczo-Rozwojowy Pojazdów i Silników). Umowa przewiduje opcję odkupienia przez Grupę Renault udziałów w AwtoWAZ w ciągu najbliższych sześciu lat. Opcja będzie mogła być wykonana w określonych okresach czasu.


W związku z podpisaną umową:


● Działalność prowadzona w Rosji została wyłączona z konsolidacji rocznych wyników Grupy Renault i zgodnie ze standardem MSSF 5 została wykazana jako zakończona z efektem wstecznym od 1 stycznia 2022 roku.

● Zagregowane wyniki finansowe działalności kontynuowanej za 2022 rok nie będą tym samym uwzględniały działalności przemysłowej w Rosji, a wyniki za rok 2021 zostaną odpowiednio skorygowane z uwzględnieniem zmiany zakresu działalności.

● Wynik na zakończonej działalności zamknął się stratą 2,3 mld euro w 2022 roku. Kwota ta odpowiada głównie utracie wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, goodwillu AwtoWAZ i Renault Russia, aktywów posiadanych przez inne jednostki Grupy, a także cenie zbycia spółek rosyjskich.

● Zadłużenie netto sektora samochodowego zostało skorygowane o 0,5 mld euro i spadło z 1,6 miliarda euro do 1,1 miliarda euro na dzień 31 grudnia 2021 r.


Przychody Grupy Renault wyniosły 46,391 mld euro, czyli o 11,4% więcej w porównaniu z 2021 r. Przy stałym referencyjnym kursie wymiany4 wzrosły o 12,4%. Straty kursowe wyniosły 1 punkt.


Przychody sektora samochodowego wyniosły 43 121 mln euro (wzrost o 11,4% w porównaniu z 2021 rokiem). Przy stałym referencyjnym kursie wymiany4 wzrosły o 12,6% (straty kursowe związane głównie z silną dewaluacją tureckiej liry i peso argentyńskiego wyniosły -1,2 punktu).


Wielkość sprzedaży wzrosła o +3,4 punktu, w związku z sukcesem handlowym samochodów w połączeniu z poprawą dostępności komponentów elektronicznych. Liczba zafakturowanych samochodów była wyższa niż zarejestrowanych ze względu na opóźnienia w dostawie samochodów zamówionych przez niezależnych dealerów, w celu zaspokojenia popytu klientów, na które wystawiono już faktury. Opóźnienia te były związane z problemami z łańcuchem dostaw pod koniec roku.


Dodatni efekt cenowy +9,7 punktu odzwierciedla kontynuację polityki handlowej Grupy, zapoczątkowanej w III kwartale 2020 r., która kładzie nacisk na wartość a nie na wielkość sprzedaży. Wynika także ze wzrostu cen, który ma skompensować inflację kosztów i optymalizację rabatów handlowych. Wynosi on 12,1 punktu w drugim półroczu. W pierwszym półroczu było to 7,4 punktu.


Sukcesy Renault Megane E-Tech electric, wprowadzonego na rynek pod koniec II kwartału 2022 r., Renault Arkana, wprowadzonego na rynek w II kwartale 2021 r. oraz Dacii Jogger, wprowadzonej na rynek w I kwartale 2022 r., są odzwierciedleniem odnowy i ofensywy marek Renault i Dacia w segmencie C i wygenerowały pozytywny efekt produktowy w wysokości +2,8 punktu.


Zmniejszenie sprzedaży dla firm partnerskich (-1,4 punktu) jest głównie efektem zmniejszenia produkcji silników wysokoprężnych i samochodów dla partnerów Grupy Renault w związku z zakończeniem umowy na produkcję Mastera dla Opla i Trafica dla Fiata pod koniec 2021 roku.


Pozycja „Pozostałe” niższa o 1,8 punktu jest związana ze spadkiem udziału sieci Renault Retail Group (RRG) w efekcie zbycia części oddziałów oraz ze spadkiem sprzedaży samochodów używanych, częściowo skompensowanej dobrymi wynikami na sprzedaży części i akcesoriów.


Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 2,595 mld euro, co stanowi 5,6% przychodów, podczas gdy w 2021 roku wyniosła 1,153 mld euro (+2,8 przychodów) (+1,442 mld euro i +2,8 punktu). Poprawiła się w ujęciu półrocznym do 6,4% w drugiej połowie 2022 roku w porównaniu do 4,7% w pierwszej połowie 2022 roku.


Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 1,402 mld euro (3,3% przychodów sektora) w stosunku do -3 mln euro w 2021 r., czyli o +3,3 punktu.


Dodatni efekt miksu do ceny i wzbogacenia wyposażenia w wysokości 3,539 mld euro świadczy o sukcesie polityki handlowej, która kładzie nacisk na wartość, a nie na wielkość sprzedaży. Przyjęta polityka z nawiązką skompensowała wzrost kosztów o 2.288 mld euro. Wynikał on głównie z wpływu inflacji na koszt surowców (-1,916 mld euro), na koszty zakupu towarów i usług oraz na koszty produkcji i logistyki, pomimo zdecydowanego wzrostu wydajności. Wpływ wolumenu sprzedaży wyniósł +199 mln euro.


Udział Mobilize Financial Services (finansowanie sprzedaży) w marży operacyjnej Grupy osiągnął 1,223 miliarda euro – o 38 milionów euro więcej niż w 2021 roku. Pozytywny wpływ pozycji jednorazowych na wycenę swapów, głównie w związku ze wzrostem stóp procentowych w Europie oraz koncentracja na najbardziej dochodowych segmentach sprzedaży generujących wyższe marże tłumaczą tę poprawę.


Spadek o 6,4% liczby nowych umów finansowania dla klientów, związany głównie ze spadkiem liczby nowo zarejestrowanych samochodów Grupy, został z nawiązką zrównoważony przez wzrost średniej kwoty finansowania o 10,4%. Wartość nowych umów finansowania wzrosła zatem o 3,3% w porównaniu z 2021 r.


Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 379 mln euro (-253 mln euro w 2021 r.). Są to głównie rezerwy na koszty restrukturyzacji w wysokości 354 mln euro i utraty wartości aktywów (257 milionów euro), głównie związane z jednym zakładem produkcyjnym w Chinach. Częściowo kompensują je przychody ze zbycia aktywów (+202 miliony euro), głównie ze sprzedaży filii handlowych Grupy i oddziałów RRG, zgodnie z ogłoszoną strategią.


Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 2,216 mld euro, w porównaniu do straty wynoszącej 900 mln euro w 2021 r. (+1.316 mld euro w porównaniu z 2021 r.).


Wynik finansowy zamknął się stratą 486 mln euro w porównaniu do straty w wysokości 295 milionów euro w 2021 roku. To pogorszenie tłumaczy się głównie wpływem księgowym hiperinflacji w Argentynie, pomimo zmniejszenia odsetek finansowych od długu netto.


Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się zyskiem 423 mln euro, wobec 515 mln euro w 2021 r. Pozycja ta uwzględnia 526 mln euro z tytułu udziału w zysku Nissana, co pozwoliło z nawiązką skompensować stratę 103 milionów euro na udziałach w innych spółkach objętych konsolidacją, związaną z utratą wartości udziałów Renault Nissan Bank w Rosji.


Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 533 mln euro (571 mln euro w 2021 roku). Wzrost wynikający z poprawy wyniku przed opodatkowaniem został z nawiązką skompensowany przez zmianę pozycji jednorazowych netto rok do roku.


Wynik netto na działalności kontynuowanej wyniósł 1,620 mld euro, co oznacza wzrost o 1,071 mld euro w stosunku do 2021 roku. Wynik netto na działalności kontynuowanej przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) wyniósł 1,650 mld euro (6,07 euro/akcję).


Strata netto na działalności zakończonej wyniosła 2,320 mld euro po korekcie pozycji niepieniężnych odpowiadających wartości skonsolidowanych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz goodwill Grupy w Rosji w związku ze zbyciem działalności przemysłowej w tym kraju.


Wynik netto wyniósł -700 mln euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej -338 mln euro (czyli -1,24 euro/akcję).


Zdolność sektora samochodowego do samofinansowania (łącznie z dywidendą Mobilize Financial Services w wysokości 800 mln euro w stosunku do 1,00 mld euro w 2021 r.) osiągnęła 4,818 mld euro (o 519 mln euro więcej w porównaniu z 2021 r.). Zdolność do samofinansowania obejmuje inwestycje w środki trwałe i wartości niematerialne i prawne bez uwzględnienia zbycia aktywów na kwotę 2,5 mld euro (2,1 mld euro netto) oraz koszty restrukturyzacji (590 mln euro).


Bez uwzględnienia zbycia aktywów wskaźnik CAPEX i R&D netto Grupy wyniósł 3,451 mld euro w 2022 r. (7,4% przychodów) i pozostał stabilny w porównaniu z rokiem poprzednim (3,579 mld euro i 8,6% przychodów).


Free cash flow operacyjny sektora samochodowego5 wykazał wartość dodatnią 2,119 mld euro, po uwzględnieniu wpływu wzrostu zapotrzebowania na kapitał obrotowy o +7 mln euro.


Łączny zapas samochodów nowych na dzień 31 grudnia 2022 r. (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wyniósł 480 000 samochodów w porównaniu z 486 000 na koniec 2021 roku. Wzrost ten tłumaczy się wysokim poziomem zapasów u niezależnych dystrybutorów, głównie z powodu napięć w łańcuchu logistycznym pod koniec roku. Ten poziom zapasów należy rozpatrywać w kontekście rekordowego poziomu zamówień.


Na dzień 31 grudnia 2022 roku pozycja finansowa netto sektora samochodowego była dodatnia i wyniosła 549 mln euro w porównaniu -1,1 mld euro na dzień 31 grudnia 2021 r. po wyłączeniu AwtoWAZ i Renault Russia, co oznacza poprawę o 1,6 mld euro.


W 2022 roku Grupa Renault spłaciła w terminie ratę w wysokości 1 miliarda euro oraz dodatkowo przedterminowo 1 miliard euro pożyczki, udzielonej przez konsorcjum bankowe i gwarantowanej przez francuski Skarb Państwa. Zgodnie z zapowiedzią cała pożyczka zostanie spłacona najpóźniej do końca 2023 roku.


W 2022 roku Renault S.A. zrealizowała dwie emisje obligacji w jenach w formacie Samurai:

● emisję 3-letnich obligacji w formacie Samurai w wysokości ok. 560 mln euro (80,7 mld jenów) w dn. 24 czerwca 2022 r. o oprocentowaniu 3,5%,

● emisję detalicznych obligacji w formacie Samurai o wartości ok. 1,4 mln euro (tj. 210 mld jenów) w dn. 22 grudnia 2022 r., z terminem wykupu w grudniu 2026 r. o oprocentowaniu 2,8%. Jest to pierwsza emisja Grupy Renault na rynku detalicznym i druga co do wielkości największa publiczna emisja obligacji detalicznych w tym formacie.


Rezerwa płynności na koniec 2022 roku utrzymuje się na wysokim poziomie 17,7 mld euro. W porównaniu z 31 grudnia 2021 r. wzrosła o miliard euro.


Zgodnie z zapowiedzią z dn. 8 marca 2022 r. podczas Capital Market Day, Grupa Renault chce się podzielić generowanymi zyskami, tworząc program akcjonariatu pracowniczego i podejmując uchwałę o wypłacie dywidendy.


Program akcjonariatu pracowniczego Renaulution Shareplan


Grupa Renault rozpoczęła pierwszy etap planu, który ma na celu zwiększenie udziałów pracowników w kapitale przedsiębiorstwa. W 2030 roku ma on osiągnąć 10%.

Ponad 95 000 pracowników otrzymało nieodpłatnie po sześć akcji. 40 000 spośród nich zdecydowało się dodatkowo na zakup większej liczby akcji po preferencyjnej cenie 22,02 euro za akcję.


Łącznie pracownicy zakupili blisko 2,7 mln dodatkowych akcji. Akcje objęte w ramach planu „Renaulution” Shareplan stanowią obecnie 0,9% kapitału Grupy Renault. W sumie po zakończeniu tej operacji pracownicy posiadają ok. 4,7% kapitału Grupy.


Dywidenda


Za rok 2022 została zaproponowana dywidenda w wysokości 0,25 euro na akcję. Ma zostać wypłacona w gotówce, po zatwierdzeniu na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy w dn. 11 maja 2023 r. Dniem ustalenia praw do dywidendy będzie 17 maja 2023 r., a dniem wypłaty – 19 maja 2023 r.


Zgodnie z zapowiedzią, podczas Capital Market Day polityka w zakresie dywidendy przewiduje stopniowe i racjonalne zwiększanie poziomu wypłacanej dywidendy w perspektywie średnioterminowej do 35% wyniku netto przypadającego Grupie. W tym celu Grupa musi osiągnąć swój pierwszy priorytetowy cel: odzyskać wysoką ocenę zdolności kredytowej w ratingu.


Prognozy finansowe na rok 2023


Pomimo nadal trudnej ogólnej sytuacji Grupa dąży do poprawy wyników w 2023 roku i zakłada:

● uzyskanie marży operacyjnej wyższej lub równej 6%

● osiągnięcie free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym wyższego lub równego 2 mld euro



Informacje dodatkowe

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Renault i sprawozdanie Renault SA na dzień 31 grudnia 2022 zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 15 lutego 2023 roku.

Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania sprawozdań spółki i Grupy Renault.

Sprawozdanie roczne wraz z pełną analizą wyników finansowych za rok 2022, w tym najważniejszymi informacjami dotyczącymi skonsolidowanego sprawozdania finansowego, jest dostępne na stronie https://www.renaultgroup.com/en/ w rubryce „Finance”.


Konferencja na temat wyników finansowych za 2022 rok

Link do retransmisji konferencji: https://events.renaultgroup.com/en/





1 Przedstawione wyniki obejmują działalność kontynuowaną (z wyłączeniem AwtoWAZ i Renault Russia, których zbycie zostało ogłoszone 16 maja 2022 roku).


2 Równowartość ton emisji CO2 w przeliczeniu na samochód przy przebiegu 150 000 km, RENAULT, DACIA, Alpine, Renault Korea Motors.


3 Gama E-Tech obejmuje samochody elektryczne i hybrydowe.


4 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za dany okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.


5 Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym: wolne przepływy pieniężne (bez dywidendy od spółek stowarzyszonych notowanych na giełdzie) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia składników majątku trwałego, powiększone lub pomniejszone o zapotrzebowanie na środki obrotowe.


Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies