Stories

Udostępnij

STORY: KULISY PROJEKTOWANIA DŹWIĘKÓW Z JEANEM-MICHELEM JARRE'EM. ODCINEK 4: PREZENTACJA

Wykonawca, kompozytor i autor, pionier muzyki elektronicznej i pasjonat technologii... Jean-Michel Jarre zaangażował się wraz z francuskim instytutem IRCAM i zespołem odpowiedzialnym za projektowanie dźwięków w Renault we współpracę nad opracowaniem dwóch rodzajów dźwięków dla przyszłych samochodów elektrycznych marki. Będzie to tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy niskiej prędkości w celu ostrzegania pieszych, oraz sekwencja powitalna, emitowana przy wsiadaniu do samochodu. Cykl „Kulisy projektowania dźwięków” opowiada o pracy projektantów „od kuchni” i pokazuje wkład Jeana-Michela Jarre'a jako twórcy, ale również jako inżyniera. Przedstawiamy, jak wygląda współpraca między osobami uczestniczącymi w procesie projektowania. Wyjaśniamy też liczne wyzwania związane z projektowaniem dźwięków, jeszcze przed ich inauguracją w najbliższym modelu elektrycznym – Nowym Renault Scenic E-Tech electric. Ten czwarty i ostatni odcinek jest poświęcony dwóm decydującym wydarzeniom: homologacji dźwięku VSP, wymaganej obowiązującymi przepisami, oraz prezentacji dźwięku VSP i dźwięku powitalnego Luce de Meo. Zespół specjalistów był pewny wyniku i entuzjastycznie nastawiony w obydwu tych przypadkach.

Dźwięk ostrzegania pieszych (VSP) emitowany przez pojazdy elektryczne podlega homologacji, która we Francji jest przeprowadzana w laboratorium UTAC w Montlhéry. To właśnie tutaj Louis-Ferdinand Pardo, ekspert Grupy Renault ds. akustyki i komfortu podróżowania, z ulgą przyjął werdykt: dźwięk wybrany do zaprezentowania Luce de Meo, opracowany wspólnie z Jean-Michelem Jarre'em i specjalistami z instytutu IRCAM, uzyskał akceptację. Jest to ważny etap, pomimo iż wymagania homologacyjne są znane zespołowi od dawna, a pierwsze dźwięki VSP dla modelu ZOE zostały opracowane ponad dziesięć lat temu.


Teraz nadszedł czas na ostatni etap: prezentację zatwierdzonego dźwięku VSP oraz dźwięków opracowanych na potrzeby sekwencji powitalnej do przyszłych elektrycznych modeli Renault Luce de Meo. W przypadku dźwięków powitalnych istniał dodatkowy wymóg: zapewnienie synchronizacji z dokładnością co do milisekundy z animacją wizualną na ekranach.


Dźwięk sekwencji powitalnej w kabinie samochodu to prawdziwa muzyka, prawdziwa muzyczna kreacja. Podobnie jak w przypadku dźwięku VSP, naprawdę głęboko zastanawialiśmy się nad tym, jakie powinien wywoływać skojarzenia i co wyrażać pod względem doznań.

Jean-Michel Jarre


W obu przypadkach wybrano główną propozycję przedstawioną przez Jeana-Michela Jarre'a i zespoły specjalistów ds. designu dźwiękowego Grupy Renault. Wszyscy mogli być dumni, bowiem ta współpraca okazała się niezwykle owocna! Teraz kolej na publiczną prezentację opracowanych dźwięków, która odbędzie się w Monachium, 4 września 2023 roku w ramach światowej premiery modelu Scenic E-Tech electric.


A już w 2024 roku dźwięk zaprojektowany przez Jeana-Michela Jarre'a dla Renault Scenic E-Tech electric i innych modeli marki będziemy mogli usłyszeć na ulicach. Ta unikalna sygnatura dźwiękowa powinna szybko stać się rozpoznawalna w krajobrazie dźwiękowym naszych miast.


Jean-Michel Jarre, zespoły specjalistów z instytutu IRCAM i Grupy Renault będą już w tym czasie od dawna pracować nad kolejnymi projektami. Współpracy między artystą a marką daleko do końca. Prawdę mówiąc, to zaledwie początek...

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies