Komunikat Prasowy
Jean-Dominique Senard, prezes Aliansu, powiedział: Porozumienie, które podpisaliśmy, otwiera nowy rozdział w historii Aliansu. Wzmacnia nasze wieloletnie partnerstwo i umożliwia wszystkim członkom Aliansu wypracowanie maksymalnej wartości. Kładzie również podwaliny pod nowy ład korporacyjny – zrównoważony, sprawiedliwy i efektywny.
Makoto Uchida, dyrektor generalny Nissana, oświadczył: Zawierając końcowe porozumienie, weszliśmy w nową fazę współpracy z Renault i Mitsubishi Motors w dziedzinie innowacji korzystnych dla wszystkich stron. Stworzy to dodatkową wartość dzięki inicjatywom zgodnym z planem Ambition 2030 i strategią elektryfikacji Nissana. Możliwość zainwestowania w spółkę Ampere dopełnia i wzmacnia obecną ofensywę elektryczną Nissana w Europie. Zapewni szereg synergii, w tym efektywność kosztową, zgodność z przepisami oraz poszerzanie gamy produktów i silników do pojazdów elektrycznych.
Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault, oświadczył: Wiążace porozumienie stanowi solidną podstawę do ożywienia naszej działalności na kluczowych rynkach całego świata, z możliwością wygenerowania wartości liczonej w setkach milionów dla Renault, Nissana, Mitsubishi i naszych interesariuszy. Porozumienie zapewnia nam strategiczną elastyczność, której potrzebujemy bardziej niż kiedykolwiek w obecnym, bardzo dynamicznym otoczeniu. Wszyscy jesteśmy w pełni zaangażowani i pozytywnie nastawieni. Witamy w spółce Ampere silnego partnera, jakim jest Nissan. Ampere ma w przyszłości stać się światowym liderem w dziedzinie mobilności elektrycznej i oprogramowania. Potwierdza to atrakcyjność projektu, który pozwala Renault i partnerom z Aliansu zająć czołową pozycję startową w wyścigu producentów pojazdów elektrycznych i oprogramowania w Europie.
Porozumienie ma na celu jak najdalej posuniętą współpracę w ramach Aliansu w trzech obszarach:
• Projekty operacyjne generujące wysoką wartość dodaną w Indiach, Ameryce Łacińskiej i w Europie,
• Zdecydowanie szybszą adaptację strategii działania dzięki nowym inicjatywom, do których mogą przystąpić partnerzy,
• Bardziej zrównoważone proporcje wzajemnie posiadanych udziałów w kapitale Grupy Renault i Nissana oraz wzmocnienie ładu korporacyjnego Aliansu.
W pierwszym obszarze partnerzy planują nowe kluczowe projekty w Ameryce Łacińskiej, Indiach i Europie, mające na celu zapewnienie członkom Aliansu korzystnych, zakrojonych na szeroką skalę i namacalnych wyników. Wśród tych projektów są nowe inwestycje i produkcja nowych pojazdów w Indiach. Grupa Renault i Nissan zapowiedziały ponowne zaangażowanie w działalność na tym rynku.
W drugim obszarze członkowie Aliansu postanowili wspierać się w zakresie elektryfikacji i technologii niskoemisyjnych, inwestując i współpracując w ramach swoich własnych projektów, które byłyby źródłem wartości dodanej również dla pozostałych partnerów.
W ramach współpracy Nissan zobowiązał się zainwestować do 600 milionów euro w Ampere – nowy europejski podmiot Grupy Renault, który zajmuje się pojazdami elektrycznymi i oprogramowaniem, co pozwoli mu zyskać status inwestora strategicznego i zasiadać w zarządzie spółki. Inwestycja ta wpisuje się w strategię elektryfikacji Nissana, przynosząc wiele potencjalnych korzyści i synergii, które uzupełniają cele oraz inicjatywy Nissana w Europie i potencjalnie na innych rynkach.
Ostateczne umowy formalizują również zrównoważenie powiązań kapitałowych Grupy Renault i Nissana oraz wzmocnienie ładu korporacyjnego Aliansu. Grupa Renault i Nissan podpisały nowe porozumienie w sprawie Aliansu, które zastąpi dotychczasowe umowy (w szczególności Restated Alliance Master Agreement, Alliance Equity Participation Agreement i Memorandum of Understanding z dn. 12 marca 2019 r.).
Zgodnie z zapowiedzią z 6 lutego 2023 r. Grupa Renault i Nissan zachowają po 15% wzajemnych udziałów z zakazem ich zbywania oraz limitem wysokości. Renault przeniesie 28,4% posiadanych przez siebie akcji Nissana do francuskiego funduszu powierniczego, w którym prawo głosu zostanie „zneutralizowane” z pewnymi wyjątkami. Grupa Renault będzie w pełni korzystać z praw majątkowych (dywidendy i przychodów ze zbycia akcji) z tytułu akcji przekazanych funduszowi powierniczemu aż do momentu ich zbycia. Przekazanie to nie będzie wymagało odpisu aktualizującego z tytułu utraty wartości w sprawozdaniu finansowym Grupy Renault.
Po przeniesieniu 28,4% akcji Nissana do funduszu powierniczego Nissan będzie dysponował prawem głosu dzięki udziałom w Grupie Renault. Prawa głosu Grupy Renault i Nissana zostaną ograniczone do 15% rzeczywistych praw głosu, przy czym obie firmy będą mogły swobodnie korzystać z prawa głosu w tym limicie.
Grupa Renault zleci funduszowi powierniczemu sprzedaż akcji Nissana będących w jego posiadaniu, jeżeli będzie to dla niej korzystne z handlowego punktu widzenia. Nie będzie jednak zobowiązana do ich sprzedaży w określonym z góry terminie. Grupa Renault będzie miała pełną swobodę sprzedaży akcji Nissana będących w posiadaniu funduszu powierniczego, w ramach procedury zorganizowanej i koordynowanej z Nissanem, w której Nissan skorzysta z prawa pierwszej oferty, na swoją korzyść lub na korzyść wyznaczonej przez siebie osoby trzeciej.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.