Komunikat Prasowy
Grupa Renault wyznaczyła sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku. Konieczność przeciwdziałania zmianie klimatu przyczynia się do szybkiego rozwoju elektrycznej mobilności. Grupa Renault zdaje sobie sprawę ze związanych z tym wyzwań, w tym potrzeby optymalizacji i wydłużenia żywotności akumulatorów trakcyjnych.
Należąca do Grupy Renault marka Mobilize opracowuje rozwiązania łączące elektromobilność i inteligentne ładowanie z wtórnym wykorzystaniem akumulatorów do magazynowania energii ze źródeł odnawialnych. Dzięki temu możliwe jest generowanie dodatkowej wartości na każdym etapie „życia” akumulatorów trakcyjnych. Koncepcję Grupy Renault podczas wydarzenia „Efektywność w gospodarce odpadami i wartość odzysku” przedstawił Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Elektromobilności w Renault Polska.
Pierwszy cykl życia akumulatorów – nie tylko zasilanie pojazdu
Podstawową funkcją akumulatora trakcyjnego w pierwszym etapie jego życia jest oczywiście magazynowanie energii niezbędnej do napędzania pojazdy elektrycznego. Oprócz tego Grupa Renault we współpracy z partnerami rozwija jednak technologie V2G, V2H i V2L, które umożliwiają dwukierunkową wymianę energii między akumulatorem samochodu elektrycznego a siecią elektryczną, domem czy innym odbiornikiem. Grupa dba także o wydajność akumulatorów, monitorując ich stan techniczny - stworzona przez nią aplikacja mobilna pozwala potwierdzić aktualną pojemność energetyczną akumulatora. W razie potrzeby akumulatory trafiają do Autoryzowanego Zakładu Naprawy Akumulatorów Trakcyjnych do Samochodów Elektrycznych i Hybrydowych Renault. Jeden z nich znajduje się w Zabrzu.
Drugi cykl życia akumulatorów – stacjonarne magazynowanie energii
Grupa Renault prowadzi zbiórkę zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych. Po zakończeniu życia w pojeździe akumulatory mogą być wykorzystywane jako stacjonarne magazyny energii - kluczowe narzędzie transformacji energetycznej. W krótkoterminowej perspektywie nie ma alternatywnej technologii magazynowania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł.
Po 10 latach życia w pojeździe akumulatory mogą służyć do bardzo różnych celów – Grupa Renault współpracuje z inwestorami w każdej skali. Akumulator może np. zasilać kuchnię foodtrucka wymagającą dużej mocy elektrycznej. Wtórnie wykorzystane akumulatory mogą też znaleźć zastosowanie w pojazdach przewożących produkty farmaceutyczne, w przypadku których niezbędne jest utrzymanie stałej i w pełni kontrolowanej temperatury. Akumulatory dostarczają energię niezbędną do utrzymania chłodu, nawet gdy silnik pojazdu jest wyłączony.
Przykładem rozwiązania o dużo większej skali jest „Advanced Battery Storage” – pojemność instalacji tego systemu magazynowania energii w Douai we Francji wynosi 4,9 MWh, a we Flins – 15 MWH. W budowie są kolejne instalacje o pojemności do 60 MWh.
Końcowy cykl życia akumulatorów – recykling
Grupa Renault połączyła się w konsorcjum z firmami Veolia i Solvay w celu opracowania technologii pozyskiwania i oczyszczania metali ze zużytych akumulatorów. Dzięki temu możliwe jest skuteczne odzyskiwanie z akumulatorów trakcyjnych strategicznych surowców takich jak kobalt, nikiel i lit, które mogą być ponownie wykorzystane do produkcji nowych akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Efektywne wykorzystywanie akumulatora trakcyjnego na każdym etapie ...
Efektywne wykorzystywanie akumulatora trakcyjnego na każdym etapie ...
Efektywne wykorzystywanie akumulatora trakcyjnego na każdym etapie ...
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.