Komunikat Prasowy
                    Młodzi kierowcy częściej niż kierowcy z innych grup wiekowych podejmują wysokie ryzyko związane z niebezpiecznymi zachowaniami na drodze*. Chęć współzawodnictwa czy zaimponowania innym połączona z przekraczaniem limitów prędkości może stanowić na drodze prawdziwie niebezpieczną mieszankę.
MŁODZI KIEROWCY A RYZYKOWNE ZACHOWANIA NA DRODZE
Wśród różnych rodzajów ryzykownych zachowań kierowców jedne z najniebezpieczniejszych to przekraczanie prędkości, nieodpowiednie korzystanie z telefonu w czasie jazdy, niezapinanie pasów bezpieczeństwa, prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, narkotyków lub niektórych leków czy też kierowanie w stanie zmęczenia. Badanie oparte na samoocenie pokazuje, że kierowcy w wieku 18-24 są bardziej skłonni do tego rodzaju zachowań niż osoby ze starszych grup wiekowych.
Szczególną formą ryzykownego zachowania kierujących jest agresja za kierownicą. Przejawiać się ona może na przykład w lekceważeniu innych użytkowników ruchu, „jeździe na zderzaku”, zajeżdżaniu drogi, nadmiernym używaniu klaksonu, miganiu światłami, krzyczeniu lub wykonywaniu obscenicznych gestów. Agresywne zachowania użytkowników dróg często mogą wynikać z niecierpliwości, frustracji, wrogości czy pośpiechu.
Według ustaleń badaczy ryzykowne zachowania za kierownicą często idą w parze ze skłonnością do złości. Osoby, które mają tendencję do szybkiego wpadania w złość, częściej przejawiają również agresywne zachowania prowadząc auto. Zwłaszcza u młodych kierowców złość podczas jazdy może sprzyjać między innymi wielokrotnemu popełnianiu tych samych wykroczeń drogowych. Takie osoby nie przestrzegają przepisów drogowych i robią to niestety dość konsekwentnie, stanowiąc ogromne zagrożenie*.
MŁODZI KIEROWCY WCIĄŻ ZA SZYBKO
Z policyjnego raportu wynika, że niedostosowanie prędkości do warunków ruchu było w ubiegłym roku przyczyną ponad 38% (38,2%) wypadków spowodowanych przez kierujących w wieku 18-24 lat.
Osoby, które dopiero co zdobyły uprawnienia do kierowania pojazdami, mają niewielkie doświadczenie i umiejętności w tym zakresie oraz nie potrafią jeszcze przewidywać zagrożeń. To powoduje, że często mogą jeździć mniej ostrożnie i gorzej radzić sobie w utrudnionych warunkach. Dlatego jeśli od niedawna posiadamy prawo jazdy, nie przeceniajmy swoich zdolności za kierownicą i nie lekceważmy zwłaszcza ograniczeń prędkości, przestrzeganie przepisów to podstawa. Kiedy jedziemy wolniej, mamy czas na właściwą reakcję, gdy na drodze zdarzy się coś nieprzewidzianego – mówi Adam, Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
JEST LEPIEJ NIŻ ROK WCZEŚNIEJ
Ubiegłoroczne statystki policyjne także potwierdzają, zresztą nie po raz pierwszy, że w porównaniu z kierowcami w starszym wieku kierujący pomiędzy 18 a 24 rokiem życia stanowią grupę nie tylko z najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji, ale i najwyższym wskaźnikiem ofiar na 1 mln populacji. Młodzi kierowcy byli w 2021 roku sprawcami 3 653 wypadków (17,7% wypadków powstałych z winy kierujących), w których zginęły 382 osoby, a 4 630 zostało rannych.
Warto jednak zwrócić uwagę, że w 2021 roku sytuacja się poprawiła, a liczba wypadków spadła w porównaniu z rokiem 2020. Według statystyk w ubiegłym roku wypadków spowodowanych przez najmłodszych kierowców było o 121 mniej (-3,2%), o 84 mniej osób zostały rannych (-1,8%) i o 49 mniej zginęło (-11,4%).
* SWOV
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
                                                MŁODZI KIEROWCY NADAL ZBYT NIEBEZPIECZNI
                                            
                                                MŁODZI KIEROWCY NADAL ZBYT NIEBEZPIECZNI
                                            Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.