Komunikat Prasowy
Istnieje wiele nieporozumień dotyczących użytkowania pojazdów elektrycznych podczas opadów. Czy mogą ulec uszkodzeniu w deszczu? Czy można je bezpiecznie ładować w takiej pogodzie? Czy jazda w ulewie lub korzystanie z myjni wiąże się z ryzykiem? Poniższe informacje rozwiewają te wątpliwości i obalają najczęściej powtarzane mity.
Podobnie jak samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, pojazdy elektryczne przechodzą rygorystyczne testy bezpieczeństwa i wodoodporności. Testy te dotyczą także specyficznych elementów pojazdu elektrycznego, aby upewnić się, że kable wysokiego napięcia, wtyczka i akumulator są wodoodporne, dzięki czemu możliwe jest bezpieczne korzystanie z niego na przykład podczas opadów. Dotyczy to również mycia pojazdów elektrycznych na myjniach ręcznych czy automatycznych, które jest bezpieczne dla użytkownika i dla urządzeń.
Wbrew powszechnemu przekonaniu pojazdy elektryczne mogą być nawet bardziej odporne na warunki atmosferyczne takie jak opady deszczu czy śniegu niż pojazdy z silnikami spalinowymi. Materiały użyte w konstrukcji samochodów elektrycznych są wodoodporne: gumowe uszczelki, uszczelnione obudowy, wodoodporne baterie i silniki elektryczne itp. Podczas produkcji baterie są hermetycznie zamknięte, co zapobiega przedostawaniu się do nich zanieczyszczeń oraz chroni ich wnętrza. Dodatkowo producenci muszą przestrzegać rygorystycznych norm wodoodporności, takich jak standard IP67, który zapewnia ochronę podczas tymczasowego zanurzenia w wodzie. Nawet jeśli woda spowodowałaby zwarcie lub problemy elektryczne, systemy bezpieczeństwa wbudowane w każdy samochód elektryczny automatycznie odetną obwód elektryczny, zapobiegając dalszym uszkodzeniom i zapewniając bezpieczeństwo użytkownikowi.
Prawdopodobieństwo uderzenia pioruna w pojazd elektryczny nie jest większe niż w przypadku jakiegokolwiek innego pojazdu. W rzeczywistości w czasie burzy jesteśmy bezpieczniejsi wewnątrz pojazdu elektrycznego niż na zewnątrz. Metalowa konstrukcja, która otacza każdy pojazd, przewodzi energię przez zewnętrzną powłokę auta, zapobiegając jej przenikaniu do środka i chroniąc pasażerów. Zaleca się natomiast, aby nie opuszczać samochodu podczas burzy, ponieważ w pojeździe jest się bezpieczniejszym.
Ładowanie pojazdu elektrycznego w deszczu
Samochody elektryczne to urządzenia elektryczne jak każde inne. Uzasadnione jest więc pytanie, czy ładowanie w deszczu jest wskazane.
Pojazdy elektryczne zostały zaprojektowane tak, aby być odpornym na taką pogodę. Dlatego możliwe jest ładowanie pojazdu elektrycznego podczas deszczu. Dopóki kabel nie jest prawidłowo podłączony do wtyczki, prąd nie będzie płynął. Gdy wtyczka jest podłączona do gniazda ładowania, system tworzy idealnie wodoszczelne połączenie, które pozostaje bezpieczne przez cały czas ładowania. Elementy służące do ładowania pojazdu elektrycznego: wszystkie kable, gniazda elektryczne, punkty ładowania itp. są dokładnie przetestowane i zaprojektowane do pracy w każdych warunkach pogodowych, nawet w ulewnym deszczu i dzięki wodoodpornym złączom, które zapobiegają kontaktowi wody z komponentami elektrycznymi, nie ma ryzyka porażenia prądem.
Aby prawidłowo ładować samochód w deszczową pogodę, wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami bezpieczeństwa i instrukcjami użytkowania zalecanymi przez producentów samochodów. Instrukcje te opierają się na tych samych ogólnych zasadach ostrożności, które mają zastosowanie do korzystania z urządzeń elektrycznych, tj. unikaniu kontaktu przewodów przewodzących z wilgocią. Nie należy podłączać pojazdu elektrycznego do punktu ładowania podczas burzy.
Ładowarki do ładowania samochodów elektrycznych są przeznaczone do instalacji na zadaszonych parkingach lub w garażach. Dostępne są również ładowarki wodoodporne, które można montować na zewnątrz, mają one stopień ochrony IP65 lub wyższy, i które będą działać nawet podczas deszczu, ale również w tym przypadku należy zachować podstawowe środki ostrożności.
Stacje szybkiego ładowania lub publiczne punkty ładowania, które zapewniają przyspieszone ładowanie, są wyposażone w specjalne urządzenie zabezpieczające. Przed włączeniem obwodu elektrycznego przeprowadzana jest kontrola elektroniczna. Jeśli system wykryje zwarcie spowodowane na przykład wilgocią, ładowanie nie rozpocznie się. Te funkcje bezpieczeństwa częściowo wyjaśniają wyższy koszt ładowania na stacji w porównaniu z ładowaniem w domu.
Środki ostrożności, jakie należy podjąć podczas ładowania pojazdu elektrycznego podczas deszczu:
• Nie dotykać kabli ładowania mokrymi rękami i/lub stopami w wodzie;
• Nie podłączać mokrego złącza kabla;
• Unikać ładowania samochodu elektrycznego podczas ulewnego deszczu i burzy;
• Nie używać domowego gniazdka elektrycznego do ładowania pojazdu;
• Unikać jednoczesnego ładowania i mycia samochodu;
• Unikać dotykania ładowarki, kabli i punktu ładowania mokrymi rękami;
• Unikać używania złącza i wtyczki ładowania, jeśli są mokre;
• Unikać używania punktów ładowania, które są wilgotne lub mają wady (pęknięcia) na obudowie ochronnej;
• Jeśli wilgoć przedostanie się do złącza pojazdu, nie należy osuszać go chłonną szmatką, ponieważ kontakt może być niebezpieczny. Zamiast tego należy użyć dmuchawy sprężonego powietrza.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.