Komunikat Prasowy
● Obroty Grupy Renault: 27,6 mld euro, wzrost o 2,5% w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku i o 3,6% bez uwzględnienia różnic kursowych1
● Obroty sektora samochodowego: 24,5 mld euro, wzrost o 0,5% w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku i o 1,6% bez uwzględnienia różnic kursowych1
● Marża operacyjna Grupy: 1,7 mld euro, 6,0% przychodów Grupy
● Marża operacyjna w sektorze samochodowym: 1,0 mld euro, 4,0% przychodów sektora samochodowego
● Wynik netto: 0,5 mld euro przed uwzględnieniem wyniku Nissana2
● Wynik Nissana: -11,6 mld euro
● Free cash flow3: 47 mln euro, z uwzględnieniem 150 mln euro dywidendy Mobilize Financial Services (wobec 600 mln euro w pierwszej połowie 2024 roku) oraz spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 897 mln euro
● Pozycja finansowa netto sektora samochodowego: 5,9 mld euro na dzień 30 czerwca 2025 roku
● Wyniki handlowe marek samochodowych Grupy:
- w Europie4: numer dwa na rynku samochodów osobowych i dostawczych5 z najlepiej sprzedającym się modelem Clio, numer dwa pod względem sprzedaży samochodów hybrydowych
- we Francji: numer jeden na rynku samochodów osobowych i dostawczych5, numer jeden na rynku samochodów elektrycznych oraz numer jeden pod względem sprzedaży samochodów hybrydowych
● Imponujący portfel zamówień Grupy w Europie odpowiada dwumiesięcznej przewidywanej sprzedaży i odzwierciedla wysoki poziom zamówień, będący zasługą wprowadzenia na rynek nowych modeli
● Wyważony poziom zapasów: łącznie 530 tys. samochodów na dzień 30 czerwca 2025 roku
● Prognozy finansowe na rok 2025, zrewidowane dnia 15 lipca 2025 roku:
Jako nowy dyrektor generalny Grupy Renault jestem głęboko przekonany, że mamy wszelkie podstawy, by odnieść sukces: zaangażowane zespoły, solidny plan wprowadzania nowych produktów, klarowne pozycjonowanie naszych marek i innowacyjną organizację.
Nasze wyniki finansowe za pierwsze półrocze, wobec trudnej sytuacji na rynku, nie były zgodne z naszymi pierwotnymi ambicjami. Wprowadziliśmy już szereg środków, aby osiągnąć nasze cele. Niemniej jednak rentowność Grupy Renault pozostaje wzorem dla branży i jesteśmy zdeterminowani, by utrzymać ten standard.
Plan działania jest jasny: zapewnić ciągłość realizacji strategii, a jednocześnie przyspieszyć naszą transformację.
W otoczeniu charakteryzującym się dużymi zawirowaniami skupiamy się na tym, co potrafimy najlepiej: motywowaniu naszych zespołów, priorytetowym traktowaniu inwestycji w produkt, osiąganiu najlepszych w sektorze wyników oraz korzystaniu z unikalnej sieci partnerów. Jestem przekonany, że Grupa Renault jest doskonale przygotowana, by w najbliższych latach w sposób trwały tworzyć wartość na najwyższym poziomie – powiedział François Provost, dyrektor generalny Grupy Renault.
Boulogne Billancourt, 31 lipca 2025 r.
Wyniki finansowe
Przychody Grupy Renault wyniosły 27,640 mld euro, czyli o 2,5% więcej w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku. Bez uwzględnienia różnic kursowych6 wzrost wyniósł 3,6%.
Przychody sektora samochodowego wyniosły 24,490 mld euro (wzrost o 0,5% w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku). W tym uwzględnione są straty kursowe w wysokości 1,1 p.p. (-264 mln euro), związane głównie z dewaluacją tureckiej liry, brazylijskiego reala oraz argentyńskiego peso. Bez uwzględnienia różnic kursowych1 wzrost wyniósł 1,6%. Na te zmiany złożyły się w głównej mierze następujące czynniki:
Marża operacyjna Grupy osiągnęła wysokość 1,653 mld euro, czyli 6,0% przychodów, podczas gdy w pierwszej połowie 2024 roku było to 8,1%.
Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 989 mln euro. W pierwszej połowie 2024 roku było to 1,600 mld euro. Oznacza to 4,0% przychodów sektora samochodowego, podczas gdy w pierwszej połowie 2024 roku było to 6,6%. Na powyższe zmiany złożyły się w głównej mierze następujące czynniki:
• Straty kursowe w wysokości 25 mln euro; zyski kursowe związane ze spadkiem wartości liry tureckiej, które miały wpływ na koszty produkcji i kompensowały wpływ strat kursowych na obroty.
• Dodatni efekt wolumenu: +48 mln euro.
• Ujemny efekt miksu, ceny i wzbogacenia wynoszący -444 mln euro, wynikający głównie z negatywnego efektu miksu, z mniejszym udziałem pojazdów użytkowych i z większym udziałem samochodów elektrycznych, połączony z presją handlową. Koszty spadły o 287 mln euro dzięki wysokiej efektywności zakupów, a także, w mniejszym stopniu, dzięki spadkowi cen surowców.
Grupa Renault kontynuuje proces redukcji kosztów, na czym również korzystają klienci. Dzięki temu może zwiększać swoją konkurencyjność i oferować samochody atrakcyjne zarówno cenowo, jak i pod względem wyposażenia, a jednocześnie kompensuje koszt zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza w przypadku nowych modeli i restylingu. Strategia Grupy Renault zakłada wykorzystanie obu tych czynników w jednym celu, jakim jest zwiększenie konkurencyjności. Na przestrzeni roku połączenie wspomnianych dwóch czynników powinno dać wynik dodatni, głównie dzięki wysokiej efektywności zakupów oraz spadkowi cen surowców. Efekt synergii wytwarzany przez markę Horse w zakresie silników zaczyna mieć korzystny wpływ na efektywność zakupów.
• Straty wynikające z działalności badawczo rozwojowej, wynoszące 166 mln euro, są przede wszystkim związane z niekorzystnym wynikiem porównawczym ze względu na jednorazową fakturę z tytułu prac badawczo rozwojowych wystawioną na rzecz firm partnerskich w pierwszej połowie 2024 roku.
• Poprawa poziomu ogólnych kosztów o 16 mln euro.
• Efekt pozycji „Inne” w wysokości -34 mln euro.
• Przed wyłączeniem jednostki Horse z konsolidacji w dniu 31 maja 2024 roku aktywa przeznaczone do sprzedaży zostały ujęte zgodnie z MSSF 5, a ich amortyzacja została zakończona. Po wyłączeniu z konsolidacji Horse wystawia Grupie Renault faktury, które obejmują koszty amortyzacji oraz marżę Horse. Połączony efekt tych dwóch czynników przekłada się na straty wynoszące 279 mln euro w pierwszej połowie 2025 roku w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
Udział Mobilize Financial Services (finansowanie sprzedaży) w marży operacyjnej Grupy osiągnął 668 mln euro – o 75 mln euro więcej niż w pierwszej połowie 2024 roku. Wynika to głównie z dalszego silnego rozwoju finansowania dla klientów, a także z dodatniej zmiany marż.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną: -10,1 mld euro (-0,3 mld euro w pierwszej połowie 2024 roku). Uwzględniają one między innymi -9,3 mld euro8 straty niepieniężnej związanej ze zmianą sposobu księgowania udziałów Grupy Renault w Nissanie.
Powyższa kwota odpowiada różnicy między bieżącą wartością bilansową udziałów a jej wartością wyliczoną na podstawie kursu giełdowego Nissana z 30 czerwca 2025 roku, którą powiększono przede wszystkim o wyniki z odzyskanych środków na rachunku wyników rezerw przeliczeniowych, a także zabezpieczenia inwestycji netto związane z objętymi konsolidacją papierami wartościowymi Nissana. Strata ta nie ma wpływu pieniężnego ani wpływu na wyliczenie dywidendy wypłacanej przez Grupę Renault.
Korzyść ze zmiany sposobu księgowania polega na tym, że obecnie każda zmiana wartości godziwej udziałów w marce Nissan (szacowanej na podstawie jej kursu giełdowego) będzie ujęta bezpośrednio w kapitale własnym, bez wpływu na wynik netto Grupy Renault. Grupa Renault będzie nadal czerpać korzyści z dywidend, jakie Nissan będzie mógł w przyszłości wypłacić.
Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł -8,404 mld euro, wobec 1,898 mld euro w pierwszej połowie 2024 roku.
Wynik finansowy zamknął się stratą -93 mln euro, wobec -385 mln euro straty w pierwszej połowie 2024 roku. Jest to głównie skutek strat wynikających z hiperinflacji w Argentynie w pierwszej połowie 2024 roku.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się wynikiem -2,322 mld euro, wobec 195 mld euro w pierwszej połowie 2024 roku. W wyniku zawiera się 2,331 mld euro straty odnotowanej przez Nissana (-2,204 mld euro w pierwszym kwartale i -127 mln euro w drugim kwartale).
Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości -324 mln euro, w tym -24 mln euro wyjątkowo naliczonej opłaty dodatkowej we Francji, wobec -328 mln euro w pierwszej połowie 2024 roku). Na efektywną stawkę opodatkowania mają wpływ straty odnotowane w 2025 roku we Francji.
Wynik netto zamknął się więc stratą 11,143 mld euro w pierwszej połowie 2025 roku. Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) wyniósł -11,185 mld euro (-40,90 euro na akcję). Wynik netto przypadający jednostce dominującej, Grupie Renault, przed uwzględnieniem wyniku Nissana9 wyniósł 461 mln euro (1,69 euro na akcję).
Zdolność do samofinansowania sektora samochodowego w pierwszej połowie 2025 roku wyniosła 2,045 mld euro. Wymieniona kwota obejmuje 150 mln euro dywidendy z Mobilize Financial Services, która w pierwszej połowie 2024 roku wyniosła 600 mln euro, oraz koszty restrukturyzacji wynoszące 116 mln euro.
Bez uwzględnienia zbycia aktywów wskaźnik CAPEX i R&D netto Grupy wyniósł 1,932 mld euro, tj. 7,0% przychodów. W pierwszej połowie 2024 roku było to 7,9%. Wartość zbytych aktywów zamknęła się kwotą 42 mln euro (28 mln euro w pierwszej połowie 2024 roku). Po uwzględnieniu zbycia aktywów wartość wskaźnika wynosi 6,8%.
Free cash flow10 osiągnął poziom 47 mln euro. Obejmuje to ujemną zmianę zapotrzebowania na kapitał obrotowy w wysokości 897 mln euro, wynikającą głównie z wyższego poziomu produkcji na koniec 2024 roku w porównaniu z poziomem z końca czerwca 2025 roku oraz z większych zapasów producenta w stosunku do tych z końca grudnia 2024 roku, które były na wyjątkowo niskim poziomie. Niemniej jednak całkowite zapasy Grupy (zapasy producenta i niezależnych dealerów) wynoszą 530 tys. pojazdów na koniec czerwca, co oznacza spadek w porównaniu z końcem marca 2025 roku (560 tys. pojazdów).
Na dzień 30 czerwca 2025 roku pozycja finansowa netto sektora samochodowego wyniosła 5,890 mld euro, wobec 7,096 mld euro na dzień 31 grudnia 2024 roku. Zmiana ta jest związana z wypłaconymi akcjonariuszom dywidendami w wysokości 693 mln euro oraz z inwestycjami finansowymi o wartości netto wynoszącej 173 mln euro, głównie w akcje Free To X (filia Autostrade per l’Italia, obsługująca sieć szybkiego ładowania we Włoszech).
Rezerwa płynności na koniec czerwca 2025 roku utrzymywała się na wysokim poziomie 15,8 mld euro.
Prognozy finansowe na rok 2025
Uwzględniając spadek dynamiki rynku samochodowego, zwiększoną presję handlową ze strony konkurencji oraz przewidywane dalsze pogarszanie się sytuacji na rynku detalicznym, Grupa Renault w dniu 15 lipca 2025 roku zrewidowała prognozy finansowe na rok 2025:
• uzyskanie marży operacyjnej Grupy około 6,5%
• free cash flow w zakresie od 1,0 do 1,5 mld euro
Grupa ma jasny plan, dzięki któremu jej wyniki w drugim półroczu przewyższą wyniki z pierwszej połowy roku, a stanie się to poprzez wykorzystanie następujących dźwigni:
• Efekt wolumenu większy w drugim półroczu w porównaniu z pierwszą połową roku:
o wysoki poziom zamówień w czerwcu
o premierom nowych modeli
o wzrost sprzedaży do partnerów
• Zdyscyplinowanie i ścisła kontrola kosztów zmiennych i stałych.
Zestawienie połączonego efektu miksu, ceny i wzbogacenia oraz kosztów powinno mieć korzystny wpływ na marżę operacyjną w drugim półroczu oraz na przestrzeni całego roku.
Grupa Renault kontynuuje realizację swojej ściśle określonej polityki handlowej z naciskiem na tworzenie wartości zamiast zwiększania wolumenów, aby chronić wartość rezydualną swoich pojazdów. Grupa rozszerza krótkoterminowy plan redukcji kosztów oraz przyspiesza realizację inicjatyw dotyczących konstruktywnych dźwigni (obniżenie SG&A, czyli kosztów ogólnych i administracyjnych, oraz kosztów produkcji i działalności badawczo rozwojowej).
Aby sprostać wyzwaniom na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, Grupa Renault może oprzeć się na solidnych fundamentach:
• Elastyczny, dynamiczny model ekonomiczny, odpowiadający potrzebom rynku w zakresie samochodów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych, bez względu na tempo transformacji energetycznej.
• Atrakcyjna gama samochodów przeznaczonych na rynki europejskie i międzynarodowe, wzbogacona o siedem nowych modeli i dwa restylingi w 2025 roku oraz 10 nowych modeli i dwa restylingi w 2024 roku.
• Ukierunkowanie na najbardziej rentowny kanał sprzedaży do klientów indywidualnych w Europie, (o 15 p.p. więcej niż wynosi średnia rynkowa).
• Stałe obniżanie kosztu samochodów.
• Rygorystyczne podejście do wartości rezydualnej4, która wyniosła od 4 do 13 p.p więcej niż w przypadku europejskich konkurentów.
• Stabilny portfel zamówień w Europie, odpowiadający ok. dwumiesięcznej sprzedaży, co świadczy o sukcesie pojazdów.
• Rygorystyczne zarządzanie zapasami.
• Wysoki stopień wykorzystania fabryk, średnio na poziomie 90%.
Skonsolidowane wyniki Grupy Renault
(1) Pierwsza połowa 2024 roku: zysk w wysokości 264 mln euro z tytułu udziału Nissana spółkach stowarzyszonych i strata w wysokości 440 mln euro na udziałach w Nissanie.
Pierwsza połowa 2025 roku: 2,331 mld euro straty odnotowanej przez Nissana w spółkach stowarzyszonych oraz 9,315 mld euro straty związanej ze zmianą sposobu księgowania udziałów Nissana.
(2) Free cash flow: przepływy pieniężne po uregulowaniu odsetek i podatków (bez dywidendy od spółek stowarzyszonych notowanych na giełdzie) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia składników majątku trwałego, powiększone lub pomniejszone o zapotrzebowanie na środki obrotowe, oraz przepływy związane z głównymi, nierutynowymi i długotrwałymi sporami.
Od 2025 roku przepływy związane z głównymi, nierutynowymi i długotrwałymi sporami są wyłączone z free cash flow, aby uzyskać lepszy obraz wolnych przepływów pieniężnych związanych z bieżącą działalnością sektora samochodowego. Płatności wykonane z tytułu tych przepływów wynoszą na koniec czerwca 2025 roku 83 mln euro i są głównie związane z zakończeniem sporów podatkowych z poprzednich lat obrotowych. W pierwszej połowie 2024 roku free cash flow został w rezultacie skorygowany i wzrósł o 34 mln euro.
Informacje dodatkowe
Skonsolidowane półroczne sprawozdanie finansowe Grupy na dzień 30 czerwca 2025 roku zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 30 lipca 2025 roku.
Przeprowadzono ograniczone badanie skróconego skonsolidowanego sprawozdania finansowego za pierwsze półrocze, a biegli rewidenci wydali opinię bez zastrzeżeń.
Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z pełną analizą wyników finansowych za pierwszą połowę 2025 roku jest dostępne na stronie www.renaultgroup.com w rubryce „Inwestorzy”.
Konferencja na temat wyników finansowych w pierwszej połowie 2025 roku
Link do konferencji (w jęz. angielskim), która odbyła się 31 lipca 2025 roku o godz. 8.00 i jest dostępna online: Konferencja – I półrocze 2025 r.
1 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów bez uwzględnienia różnic kursowych Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu.
2 Pierwsza połowa 2025 roku: 2,331 mld euro straty odnotowanej przez Nissana w spółkach stowarzyszonych oraz 9,315 mld euro straty związanej ze zmianą sposobu księgowania udziałów Nissana.
3 Por. definicja free cash flow oraz zmiana metodologii na stronie 7.
4 Dane dla Europy według raportu ACEA.
5 Samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze.
6 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów bez uwzględnienia różnic kursowych Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu.
7 GSR: European General Safety Regulation – Rozporządzenie UE w sprawie bezpieczeństwa ogólnego produktów.
8 Na podstawie kursu giełdowego Nissana wynoszącego 350 jenów, przy kursie wymiany 1 EUR = 169 JPY.
9 Wyniki Nissana w pierwszej połowie 2025 roku: 2,331 mld euro straty odnotowanej przez Nissana w spółkach stowarzyszonych oraz 9,315 mld euro straty związanej ze zmianą sposobu księgowania udziałów Nissana.
10 Zob. pełna definicja free cash-flow oraz zmiana metodologii na stronie 7.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.