Komunikat Prasowy

Udostępnij

DACIA DUSTER I BIGSTER – NOWA OFERTA ZESPOŁÓW NAPĘDOWYCH: TECHNOLOGIA HYBRYDOWA, ZASILANIE LPG, NAPĘD NA CZTERY KOŁA I AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW

• Premiera całkowicie nowego zespołu napędowego hybrid-G 150 4x4:

- technologia hybrydowa umożliwiająca jazdę w trybie elektrycznym przez nawet 60% czasu w mieście;

- dwupaliwowy silnik na benzynę/LPG z dwoma zbiornikami po 50 litrów o zasięgu do 1500 km w cyklu WLTP i o 30% niższych kosztach eksploatacji;

- napęd na cztery koła dzięki silnikowi elektrycznemu z tyłu współpracującemu z innowacyjną skrzynią biegów o dwóch przełożeniach z możliwością wysprzęglenia;

- responsywna, sześcioprzełożeniowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem (Dual Clutch).


• Modele Duster i Bigster z zespołem napędowym hybrid-G 150 4x4 trafią do sprzedaży pod koniec roku.


• W przypadku Dustera odświeżona zostanie cała gama napędów: niebawem w ofercie pojawią się zespoły napędowe hybrid 155 i mild hybrid 140, a do końca roku dołączy do nich także jedyny w swoim rodzaju silnik Eco-G 120.

MODELE DUSTER I BIGSTER ZOSTANĄ WYPOSAŻONE W NOWY, NIESAMOWICIE WSZECHSTRONNY ZESPÓŁ NAPĘDOWY: HYBRID-G 150 4X4.


Dacia rozszerza ofertę zespołów napędowych dostępnych w modelach Duster i Bigster o napęd hybrid-G 150 4x4.


Połączenie technologii hybrydowej, dwupaliwowego zasilania LPG i benzyną oraz napędu na cztery koła to pierwsze takie rozwiązanie na świecie.


Hybrydowy, dwupaliwowy zespół napędowy 4x4 łączy osiągi, wszechstronność i oszczędność. Składa się z silnika 1.2 l mild hybrid 48 V o mocy 103 kW (140 KM) z przodu współpracującego z silnikiem elektrycznym na tylnej osi dostarczającym maksymalnie 23 kW (31 KM) mocy. Całość zapewnia łączną maksymalną moc 113 kW (154 KM) i moment obrotowy 230 Nm w przypadku silnika spalinowego oraz do 87 Nm w przypadku silnika elektrycznego.


Silnik spalinowy jest sprzężony z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem o sześciu przełożeniach, obsługiwaną manetkami przy kierownicy, natomiast silnik elektryczny współpracuje z dwuprzełożeniową skrzynią biegów z możliwością wysprzęglenia.


Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów o dwóch przełożeniach sprzężonej z silnikiem elektrycznym z tyłu, co jest nowością w tym segmencie, możliwe jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach na pierwszym biegu oraz obniżenie prędkości obrotowej silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Pozwala to na wykorzystanie napędu tylnego w szerokim zakresie do 140 km/h. Tryb neutralny (wysprzęglenie) umożliwia całkowitą eliminację strat energii spowodowanych tarciem i ograniczenie zużycia paliwa podczas jazdy z napędem na dwa koła.


Nowością w samochodach marki Dacia jest możliwość zmiany przełożeń skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Są one szczególnie przydatne w specyficznych sytuacjach, takich jak jazda terenowa, ciągnięcie przyczepy czy jazda po górach.


Akumulator litowo-jonowy 48 V o mocy 0,84 kWh, który ładuje się sam podczas zmniejszania prędkości i hamowania, oraz silnik elektryczny połączony z tylnymi kołami – umożliwiają pracę napędu w trybie wyłącznie elektrycznym w wielu fazach jazdy. W cyklu miejskim Duster i Bigster hybrid-G 150 4x4 mogą poruszać się tylko z napędem elektrycznym przez nawet 60% czasu.


Dwupaliwowa hybryda 4x4, jedyna taka na rynku, zapewnia oszczędności wynikające z zasilania LPG, którego cena za litr jest rekordowo niska (2,60 zł za litr, stan na 2 września 2025 r.). Ta technologia umożliwia obniżenie kosztów eksploatacji o 30% i poziomu emisji CO2 o 20 g względem aktualnie oferowanych silników 4x4 (mild hybrid 130 4x4).


Dwa zbiorniki na benzynę i LPG, każdy o pojemności 50 litrów, zapewniają zasięg nawet do 1500 km (w cyklu WLTP, w przypadku Dustera) na jednym tankowaniu.


Dzięki technologii mild hybrid 48 V zespół napędowy wykazuje niskie zużycie paliwa wynoszące jedynie 7,1*–7,2** l/100 km w przypadku LPG i 5,5*–5,6** l/100 km w przypadku benzyny. Emisja CO2 wynosi 116*–118** g/km w przypadku LPG i 124*–126** g/km w przypadku benzyny.


Napęd na cztery koła bazujący na silniku elektrycznym z tyłu ma liczne zalety:

- skrzynia biegów z dwoma przełożeniami daje możliwość korzystania z napędu 4x4 w zakresie prędkości od 0 do 140 km/h,

- napęd na tylne koła z możliwością wysprzęglenia (bieg neutralny) umożliwia zmniejszenie tarcia, a co za tym idzie – emisji CO2,

- moment obrotowy jest dostępny natychmiast po wykryciu utraty przyczepności,

- użytkowanie napędu jest łatwe zarówno na drodze, jak i w terenie.


Napęd hybrid-G 150 4x4 w Dusterze i Bigsterze może pracować w sześciu trybach jazdy dostosowanych do wszystkich sytuacji:


- Auto, w którym samochód automatycznie przełącza się między trybami 4x2 i 4x4;

- Eco, który zapewnia maksymalną oszczędność paliwa i możliwość przejścia do trybu 4x4 w przypadku niedostatecznej przyczepności;

- Snow, zapewniający pewniejsze prowadzenie w trybie 4x4 na drogach o słabej przyczepności;

- Mud/Sand, wymuszający tryb 4x4 w grząskim terenie;

- Lock do jazdy offroadowej w bardzo nierównym terenie z niską prędkością;

- Hill Descent Control zapewniający kontrolę nad układem kierowniczym i stałą prędkość przy jeździe w dół po śliskiej nawierzchni (w zakresie prędkości od 3 do 30 km/h).


Modele Duster i Bigster wyposażone w napęd hybrid-G 150 4x4 zachowują pełnię swoich możliwości, jeśli chodzi o jazdę terenową, a przy tym oferują zaskakującą łatwość obsługi dzięki zastosowaniu automatycznej skrzyni biegów i silnika elektrycznego na tylnej osi.


Duster i Bigster z nowym zespołem napędowym zostaną wprowadzone do sprzedaży pod koniec tego roku.


* Duster (dane w trakcie homologacji).

** Bigster (dane w trakcie homologacji).



NOWE SILNIKI W DUSTERZE


Odświeżona oferta silników Dustera zapewnia większą moc i przyjemność prowadzenia w stale przystępnej cenie.


- Napęd hybrid 155 zastępuje dotychczasowy hybrid 140.

- Napęd mild hybrid 140 zastępuje dotychczasowy mild hybrid 130.

- Napęd Eco-G 120 zastępuje dotychczasowy Eco-G 100.


Duster jest teraz dostępny z gamą czterech napędów, w tym hybrid-G 150 4x4, spełniających wymogi normy Euro 6e bis.


Duster hybrid 155. Nowy zespół napędowy hybrid 155, obecny już w Bigsterze, teraz trafia również do Dustera. Zespół składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła.


System hamowania rekuperacyjnego w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o dużej zdolności odzyskiwania energii i z wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w pełni elektrycznym.


Duster z napędem hybrid 155 charakteryzuje się łącznym zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 4,6 l/100 km, czyli o 8% niższym niż w przypadku hybrid 140, oraz emisją CO2 wynoszącą od 105 g/km, czyli o 7 g/km mniej w porównaniu z hybrid 140.


Duster mild hybrid 140. Zespół napędowy reprezentujący pierwszy poziom elektryfikacji łączy w sobie trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra oparty na cyklu Millera (zoptymalizowana sprawność i mniejsze straty na efekcie pompowania) z systemem „miękkiej hybrydy” 48 V i z sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynią biegów.


System miękkiej hybrydy wspomaga silnik spalinowy w fazach ruszania z miejsca i przyspieszania, optymalizuje przyjemność prowadzenia i obniża o około 10% średnie zużycie paliwa (5,4 l/100 km) i emisję CO2 (122 g/km) w porównaniu z silnikiem spalinowym o podobnej mocy. Funkcja hamowania z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 0,8 kWh w sposób nieodczuwalny dla kierowcy.


Duster ECO-G 120. Duster zyskuje napęd LPG o większej mocy (+20 KM) w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów, którzy poszukują napędu o większej wszechstronności przy jednoczesnej oszczędności kosztów. Dacia, niekwestionowany lider w dziedzinie systemów zasilania LPG w Europie, jest jedynym producentem oferującym napędy dwupaliwowe (na benzynę i LPG) we wszystkich modelach z silnikami spalinowymi. W trybie zasilania gazem nowy Duster ECO-G 120 emituje średnio o 10% mniej CO2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Ponadto oferuje zasięg do 1380 km dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 100 litrów: zbiornikowi benzyny o pojemności 50 litrów i zbiornikowi LPG o pojemności 50 litrów (zamontowanemu pod podłogą, dzięki czemu cała przestrzeń ładunkowa zostaje zachowana). Przełączanie z jednego paliwa na drugie odbywa się szybko i nieodczuwalnie dzięki przełącznikowi zamontowanemu fabrycznie na desce rozdzielczej.


NOWOŚCI W GAMIE DUSTERA


Wraz z pojawieniem się dwóch nowych zespołów napędowych Duster zyskuje nowe wykończenie wnętrza na poziomie Journey, obejmujące nową ekskluzywną tapicerkę i dopasowane do niej detale. Fotel kierowcy jest teraz wyposażony w regulację podparcia lędźwiowego.

Na poziomie Extreme pojawiły się nowe aluminiowe obręcze kół w kolorze czarnym.

Oba poziomy wyposażenia w modelach z napędem hybrydowym zostały także uzupełnione o aktywny regulator prędkości, dostępny w standardzie na poziomie Journey i w opcji na poziomie Extreme.

Galeria

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies