Stories

Udostępnij

Alpine A390: system Active Torque Vectoring zapewnia dynamikę napędu elektrycznego

Alpine A390, nowy elektryczny sportowy fastback Alpine, posiada wyjątkowy układ napędowy złożony z trzech silników – jednego z przodu, który napędza przednie koła, i dwóch z tyłu, z których każdy napędza jedno tylne koło. Taka konfiguracja mechaniczna nie tylko zapewnia napęd na cztery koła, lecz także umożliwia indywidualne sterowanie każdym z tylnych silników. Dla zespołu inżynierów Alpine jest to okazja, by stworzyć układ przekraczający możliwości mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, pozwalający na szybsze i dokładniejsze kontrolowanie momentu obrotowego przekazywanego na każde z tylnych kół. Po pięciu latach prac rozwojowych i kalibracji Alpine przedstawia system Alpine Active Torque Vectoring. Constance Leraud-Reyser, inżynier systemów sterowania Alpine, prezentuje technologię – niespotykaną w samochodach tego typu – zastosowaną w Alpine A390, nowym sportowym fastbacku marki.

Alpine Active Torque Vectoring prezentuje większe możliwości niż konwencjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Ten innowacyjny, opatentowany system umożliwia rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła w zakresie od 0 do 100%, a tym samym zapewnia Alpine A390 niezrównane bezpieczeństwo i dynamikę.

Constance Leraud-Reyser, inżynier systemów sterowania, Alpine


Alpine A390, pięciomiejscowy sportowy fastback o wyjątkowych osiągach

Alpine A390 GTS to pierwszy model marki Alpine o mocy powyżej 400 KM, którego moment obrotowy przekracza 800 Nm. Dzięki takiej specyfikacji przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 4 sekundy, a ruszenie z miejsca, przejechanie 1000 m i całkowite zatrzymanie zajmuje mu łącznie 22 sekundy. Zapewnia wrażenia z jazdy i osiągi godne sportowego samochodu. Na tym jednak nie koniec. Jak przystało na model Alpine, A390 łączy dynamikę z wydajnością, co przekłada się na niezrównaną przyjemność z jazdy.


Aby to osiągnąć, zespół Alpine nie zadowolił się wyposażeniem pierwszego sportowego fastbacka marki w napęd na cztery koła i system kontroli trakcji. Alpine A390 to pierwszy model z systemem Alpine Active Torque Vectoring. To innowacja, która umożliwia stałe przenoszenie maksymalnego momentu obrotowego na koła – powiedziała Constance Leraud-Reyser.


Alpine Active Torque Vectoring to więcej niż mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – to system rewolucyjny

W zależności od odczytu czujnika kąta skrętu w kierownicy i od prędkości samochodu Alpine Active Torque Vectoring zmienia rozdział momentu obrotowego między tylne koła. W ten sposób koryguje różnicę poślizgu koła prawego względem koła lewego (i odwrotnie), co zapewnia optymalną dynamikę pojazdu podczas jazdy po łuku. Ten system eliminuje nawet najmniejszą tendencję do podsterowności lub nadsterowności auta – wyjaśniła Constance Leraud-Reyser.


Alpine Active Torque Vectoring jest systemem wysoce responsywnym, z czasami reakcji poniżej jednej milisekundy, zarówno w fazie przyspieszania, podczas jazdy po łuku, jak i na prostych odcinkach drogi.



Dzięki systemowi Alpine Active Torque Vectoring Alpine A390 zapewnia niezrównaną dynamikę jazdy i łatwość codziennego użytkowania samochodu. Poczucie bezwładności za kierownicą, czyli postrzegana bezwładność związana z masą pojazdu i jego gabarytami, ustępuje miejsca poczuciu jedności z samochodem – dodała Constance Leraud-Reyser.


Poprzez poprawę skuteczności napędu Alpine Active Torque Vectoring zwiększa bezpieczeństwo jazdy modelem Alpine A390. W praktyce, jeśli jedno z kół ślizga się po powierzchni pokrytej gołoledzią, nastąpi korekta momentu obrotowego w celu poprawy przyczepności.


Kierowca jest o tym informowany przy pomocy specjalnej informacji wyświetlanej w zespole zegarów i wskaźników i na centralnym ekranie w sekcji Live Data Alpine Telemetrics umożliwiającej monitorowanie działania systemu Alpine Active Torque Vectoring w czasie rzeczywistym.



Bardziej precyzyjne prowadzenie dzięki trzem systemom sterowania rozdziałem momentu obrotowego i pięciu trybom jazdy

Za sterowanie rozdziałem momentu obrotowego odpowiadają trzy komplementarne systemy. System Alpine Torque Pre Control skupia się na skuteczności napędu. System eAWD (AWD – z ang. All Wheel Drive, „napęd na cztery koła”) reguluje równowagę pojazdu podczas jazdy po łuku poprzez rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś. Z kolei system Alpine Active Torque Vectoring zapewnia rozdział momentu obrotowego między koła tylnej osi.


Alpine A390 posiada pięć trybów jazdy, wybieranych za pomocą przełącznika w kierownicy: Save, Normal, Sport, Perso oraz nowo dodany tryb Track. W zależności od trybu personalizacji wybranego przez kierowcę, kąta skrętu kierownicy i prędkości samochodu system Alpine Active Torque Vectoring zmienia rozdział momentu obrotowego między lewe i prawe koło, aby poprawić zwrotność, dynamikę na zakrętach lub stabilność przy dużych prędkościach.


Dzięki systemowi Alpine Active Torque Vectoring Alpine A390 jest tak samo zwrotne i szybkie jak A110! Skuteczność systemu sprawia, że jazda Alpine A390 jest zaskakująco prosta, biorąc pod uwagę jego moc i osiągi – podsumowała z uśmiechem Constance Leraud-Reyser.


Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies